Wydatki na programmatic w Europie rosną w tempie dwucyfrowym

Najczęściej raporty dotyczące programmatic dotyczą USA i Kanady, tym razem jednak przyjrzano się zakupowi reklam w tym moedelu w Europie. Pokazane zostały dane pochodzące z trzech rynków, Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii.

Nie jest wielkim zaskoczeniem, że zdecydowana większość reklam displayowych kupowana jest już w programmatic. Jest to dokładnie ten sam trend, który obserwuje się w USA.  Oto jak wyglądają wydatki, udziały oraz prognozy dla programmatic do 2020 roku.

Francja

Według szacunków wydatki na display we Francji z roku na rok będą rosły. Zwiększać się również będzie udział programmatic. W tym roku ma on mieć ponad 83% udziału w rynku co przełoży się na ponad miliard dwieście milionów euro.

Historyczne dane pokazywały, że RTB dominowało na francuskim rynku, jednak z roku na rok ten model sprzedaży traci swoją pozycję. W 2018 OpenRTB oraz PMP stanowiły 51% sprzedaży w programmatic, natomiast w 2019 będzie to 48,5%.

Niemcy

W Niemczech programatyczny zakup kampanii display stanowił 70% całości sprzedaży tego rodzaju powierzchni. W 2019 jego udział ma wzrosnąć do 77%, a wysokość wydatków zbliży się do miliarda ośmiuset milionów euro. Wejście w życie RODO spowodowało chwilowe wyhamowanie trendu, jednak w dłuższej perspektywie nowe regulacje prawne nie będą miały większego wpływu na wydatki w tym modelu.

Podobnie jak we Francji OpenRTB oraz PMP stanowią największą część rynku. W 2019 łącznie będą stanowiły 51% udziału programmatic.

Wielka Brytania

Wielka Brytania jeśli chodzi o programmatic to ścisła europejska czołówka. Niemal 9 na 10 reklam typu display jest tam kupowanych w modelu programatycznym. Pomimo niepewności jakie przyniosły GDPR oraz nadchodzący Brexit, programmatic pozostaje niezagrożony i w dalszym ciągu udział tego rodzaju zakupu powierzchni reklamowej będzie wzrastał.

Dojrzałość rynku widać po rodzajach transakcji, które dominują w sprzedaży programatycznej. OpenRTB konsekwentnie traci udziały, a związane jest to z potrzebą większej kontroli po stronie kupujących. Wyraźnie widać, że w ramach OpenRTB większą popularnością cieszą się PMP niż open auction. W dalszym ciągu ten model będzie rósł, natomiast nie będzie to się działo tak szybko jak w bardziej kontrolowanych modelach zakupu programatycznego. Należy natomiast zwrócić uwagę, że w roku 2020 po raz pierwszy w historii wydatki w modelu PMP przekroczą te z open exchange.

Polska

Jak w tym zestawieniu wygląda Polska – według raportu Zenith, w Polsce wydatki na programmatic stanowią 31% wszystkich wydatków na reklamę online co stanowi około 372 miliony złotych. Do 2020 roku udział ma wzrosnąć do 46% i przekroczy pół miliarda.

Do czołówki jeszcze nam sporo brakuje, ale trend podobnie jak w krajach zachodnich widać bardzo wyraźnie.

źródło: https://www.emarketer.com/content/in-europe-programmatic-ad-spending-is-growing-by-double-digits
zdjęcie tytułowe: unsplash.com / Franck V (@franckinjapan)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *