Słownik

1st party data – dane własne reklamodawcy, na temat użytkowników (wizyty, rejestracje, itp.), pochodzące z jego stron bądź z systemu CRM

2nd party data – dane pozyskane przez reklamodawcę podczas prowadzenia między innymi kampanii reklamowych

3rd party data – dane pochodzące od zewnętrznych dostawców – np. z Data Managment Platform

ad tech tax – branżowa nazwa prowizji pobieranych przez dostawców technologii w programmatic

ads.txt – plik tekstowy umieszczany przez wydawców na ich stronach, służący weryfikacji uprawnień poszczególnych partnerów do sprzedaży tej powierzchni w programmatiku. Więcj w tym wpisie – http://adtechheroes.pl/co-to-jest-ads-txt/

Adserwer – narzędzie służące do zarządzania, emisji, optymalizacji oraz pomiaru kampanii reklamowych.

DMP (Data Management Platform) bywają również nazywane hurtowniami danych. Są to platformy do zarządzania danymi. Przygotowują i dostarczają segmenty (np. demograficzne, behawioralne, itp.), do których można targetować kampanie reklamowe.

DSP (Demand Side Platform) – platformy do zautomatyzowanego zakupu powierzchni reklamowej od SSP, AdExchange oraz bezpośrednio od wydawców. Zadaniem DSP jest jak najtańszy zakup powierzchni reklamowej, która odpowiada założeniom reklamodawcy.

SSP (Supply Side Platform/Sell Side Platform) – są to platformy, które sprzedają miejsca reklamowe na stronach internetowych. SSP agreguje odsłony od wydawców, pozwala ustawić minimalną cenę za jaką wydawca jest gotów sprzedać odsłonę, a następnie oferuje to miejsce platformom DSP (Demand Side Platorm), pośród którymi organizowana jest aukcja. Zadaniem SSP jest wybranie najbardziej opłacalnej dla wydawcy oferty.

Yield optimization – optymalizacja zysków ze sprzedaży powierzchni reklamowej.