Czy Chrome zablokuje adbloki?

Niesamowite wieści napływają ostatnio ze świata przeglądarek. Najpierw Firefox zapowiedział blokowanie zewnętrznych ciasteczek oraz skryptów, a teraz okazuje się, że Chrome ma w planach ograniczenie działania wtyczek.

Dokładnie mowa jest o zablokowaniu wtyczkom możliwości reagowania w czasie rzeczywistym. Jak to się ma do adbloków – ano tak, że wtyczka blokująca nie będzie mogła zablokować emisji reklamy. Szach mat. Już pojawiły się wypowiedzi osób z największych adbloków, że ten ruch praktycznie zabije ich biznes.

Oczywiście nikt z Google nie powiedział wprost, nigdzie też nie pojawiły się oficjalne informacje o planach odnośnie Chrome. To co się publicznie pojawiło, to jedynie techniczna informacja, o zmianach w zachowaniu API. Dopiero zorientowani użytkownicy byli w stanie wyciągnąć wnioski jak duże zmiany taka modyfikacja może przynieść. Jak przyszłe zmiany uargumentował Google? Brawo – dbałością o szybkość ładowania stron, ochroną prywatności użytkowników oraz kwestiami bezpieczeństwa przy przeglądaniu stron. Jednak co ciekawe są równi i równiejsi bo Adblock Plus i jego mechanizmy w dalszym ciągu będą działać.

Podobnie jak w przypadku Firefoxa to na razie zapowiedzi, ale warto na nie zwrócić uwagę, bo zapewne za jakiś czas staną się faktem. W przypadku Chrome sprawa jest o wiele bardziej poważna, bo to bezdyskusyjny lider na rynku przeglądarek. Według ranking.pl, Chrome ma ponad 59% udziału w rynku. 

W poprzednim tekście pisałem o tym, że przeglądarki mają w tej chwili władzę nad tym jak wygląda rynek online i wieści z obozu Chrome tylko to potwierdzają. A swoją drogą jestem pełen uznania dla polityki prowadzonej przez Google. Najpierw wymusili na wydawcach dostosowanie się do Coalition for Better Ads pod groźbą blokowania emisji wszystkich reklam. Teraz, kiedy poniekąd „posprzątali” rynek, mogą pozwolić sobie na kolejny krok czyli wycięcie adbloków, bo wszystkie intruzywne formaty i tak już nie będą funkcjonowały. Co więcej wycinając adbloki zyskają powierzchnię i przychody, które do tej pory tracili. Majstersztyk. Przy okazji skorzystają również inne podmioty, które są odpowiedzialne za wyświetlanie reklam.

Co zatem z adblockami? No cóż, albo wymyślą obejście mechanizmu, albo mogą zwijać biznes. Chciałoby się powiedzieć… kto mieczem wojuje…

W tej branży każdy dzień to przygoda. Nigdy nie wiadomo z jaką rzeczywistością przyjdzie się mierzyć kolejnego dnia. Na pewno nudzić się nie można.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *