Coalition for Better Ads bierze się za wideo

Dobrze znana rynkowa inicjatywa Coalition for Better Ads ogłosiła nowe standardy dotyczące reklam przy materiałach wideo. Na razie dotyczą one jedynie krótkich formatów, trwających maksymalnie osiem minut.

Cóż takiego ustalono? Otóż są trzy regulacje:

  • brak mid-rolli (reklamy w trakcie)
  • blok reklamowy przed materiałem, jeśli jest dłuższy niż 31 sekund, to musi być możliwość przewinięcia go po 5 sekundach
  • reklama display nie może być wyświetlana na środku, a jej wielkość nie może być większa niż 20% powierzchni playera

Moim zdaniem idzie to w dobrą stronę. Standardy reklamowe to przydatna rzecz. Funkcjonują w telewizji, sprawdzą się też w online. W przypadku display CBA ucywilizowało rynek. Reklamy banerowe nie atakują już z taką wściekłością jak przed wprowadzeniem zmian. Co prawda nie widziałem ostatnich badań, ale CBA chwali się, że dzięki wprowadzeniu standardów spadł udział adblocków. Na ile to wiarygodne dane, trudno mi powiedzieć. Oficjalnie o tym mówią więc nie podejrzewam żeby naginali rzeczywistość. Po sukcesie w display wideo było naturalnym kolejnym krokiem. Tyle, że w tym przypadku będzie trudniej. Znacznie trudniej.

Przy bannerach wystarczyło, że Chrome pogroził palcem i zdecydowana większość wydawców dostosowała się do „rekomendacji”. Spróbowali by nie. Przy wideo już tak łatwo nie będzie, bo przeglądarka ma ograniczone możliwości. Nie jest w stanie sama sprawdzić długości reklam, długości materiału wideo, czy są przerwy itp. Nie może tego zrobić, bo po prostu tego nie widzi. Za całość komunikacji odpowiada player i to on tutaj dzieli i rządzi.

Największym minus przy standardach wideo widzę w tym, że bardzo trudno będzie zweryfikować, czy wydawcy stosują się do zaleceń czy nie. Czytanie wideo nie jest trywialne, a dodatkowo wymaga dużych zasobów. Kosztowna rzecz. Coalition for Better Ads na razie nie wspomina nic na temat automatycznej weryfikacji. Jedyną formą kontroli ma być reagowanie na zgłoszenia. Najpierw jednak CBA oceni zgodność wydawców ze standardami. Ma się to wydarzyć nie wcześniej niż 5 czerwca 2020.

Na koniec oczywiście podkład muzyczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *